Prowadzenie firmy wiąże się z obowiązkiem ewidencjonowania wydatków oraz przychodów z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej. W tym celu służy m.in. KPiR, czyli księga przychodów i rozchodów.
Co to jest księga przychodów i rozchodów?
Podatkowa księga przychodów i rozchodów to prosta ewidencja, w której zapisuje się zdarzenia gospodarcze następujące w firmie, np. przychody ze sprzedaży towarów czy wydatki poniesione na zakup sprzętu.
Do prowadzenia księgi przychodów i rozchodów zobowiązane są:
• osoby fizyczne, które osiągają przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej i jako formę opodatkowania przychodu wybrały zasady ogólne lub podatek liniowy;
• spółki jawne osób fizycznych, spółki cywilne osób fizycznych, spółki partnerskie, których przychody netto za poprzedni rok obrotowy nie przekroczyły równowartości w walucie polskiej 2 000 000 euro.
Z czego składa się księga przychodów i rozchodów?
Zgodnie z obowiązującym wzorem księga przychodów i rozchodów powinna zawierać 16 kolumn:
- numer porządkowy;
- data poniesienia wydatku lub uzyskania przychodu;
- numer dokumentu, np. faktury lub rachunku;
- nazwa kontrahenta;
- adres kontrahenta;
- rodzaj przychodu lub wydatku;
- dane dotyczące przychodów ze sprzedaży towarów i usług;
- pozostałe przychody, jak np. wynagrodzenia przedsiębiorcy, odpłatne zbycie składników majątku;
- zawiera sumę przychodów z kolumn 7 i 8;
- wartość zakupionych towarów i usług według cen zakupu;
- koszty uboczne w związku z zakupem towarów, np. koszty transportu, załadunku czy ubezpieczenia towaru w drodze;
- wynagrodzenia brutto wypłacane pracownikom, również te wynikające z umowy zlecenia lub umowy o dzieło;
- pozostałe koszty nieuwzględnione w kolumnach 10-12, np. czynsz za lokal, opłaty za wodę czy gaz, zakup paliwa, składki na ubezpieczenia pracowników;
- suma kosztów wskazanych w kolumnach 12 i 13;
- kolumna wolna, można tu wpisywać zdarzenia gospodarcze niewymienione we wcześniejszych kolumnach;
- komentarze i uwagi.