Blog firmy Abacus - strona 5

Najnowsze wpisy

korekta zeznania podatkowego

Jak rozliczać działalność gospodarczą prowadzoną we własnym domu/mieszkaniu?

Przedsiębiorcy mają współcześnie szerokie możliwości dotyczące tego, gdzie i w jakiej formie prowadzić działalność gospodarczą. Możliwy jest oczywiście zakup bądź najem lokalu, a nawet całego budynku w celu rozwijania swojego biznesu, prowadzenia mobilnej działalności (dot. wybranych branż) lub organizowania działań z nią związanych we własnym domu czy mieszkaniu. Czytaj dalej ›


PIT

Jak można skorygować błędy w zeznaniu podatkowym?

Podczas corocznego rozliczania się z podatków może dojść do popełnienia błędu wymagającego dokonania korekty złożonej deklaracji. Nierzadko bywa nim pominięcie wybranej ulgi lub źródła dochodu, na przykład emerytury. Na szczęście aktualnie obowiązujące przepisy prawa dopuszczają dokonanie niezbędnej poprawki zeznania podatkowego. Jak to zrobić? Właśnie o tym opowiemy w dzisiejszym wpisie. Czytaj dalej ›


Kiedy zachodzi zbieg tytułów ubezpieczeń i co począć w takiej sytuacji?

Osiąganie dochodów z różnych źródeł może być związane ze zbiegiem tytułów ubezpieczeń, który niesie za sobą pewne konsekwencje. Co to oznacza dla pracodawcy i ewentualnie dla osoby ubezpieczonej, jeśli równolegle z zatrudnieniem w wybranym zakładzie pracy prowadzi ona działalność gospodarczą? Kiedy tak właściwie dochodzi do zbiegu tytułów do ubezpieczenia? W dalszej części przygotowanego przez nas... Czytaj dalej ›


błękitny samochód

Jak wprowadzić samochód do ewidencji środków trwałych?

Zgodnie z art. 22n ust. 2 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznym, podatnicy prowadzący PKPiR są zobowiązani do prowadzenia ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Z kolei podatnicy prowadzący, zgodnie z przepisami o rachunkowości, księgi rachunkowe są obowiązani do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do... Czytaj dalej ›


tabliczka z napisem zamknięte

Jakich formalności podatkowych należy dopełnić przy zamykaniu firmy?

Zależnie od formy, w której prowadzona była działalność gospodarcza, przedsiębiorca będzie miał różne obowiązki rozliczeniowe wiążące się z zakończeniem takiej działalności, czyli zamknięciem firmy. Każdy z nich będzie musiał jednak zakończyć prowadzoną dokumentację, w tym księgowość. Zapraszamy do lektury. Czytaj dalej ›


Czym jest Certyfikat Rezydencji Podatkowej?

Zgodnie z art. 306l Ordynacji podatkowej, organ podatkowy na wniosek podatnika wydaje zaświadczenie o jego miejscu zamieszkania lub siedzibie dla celów podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Czytaj dalej ›


chory pracownik

Jak wyliczać wynagrodzenie chorobowe dla pracownika?

Zgodnie z art. 92 Kodeksu pracy, pracownikowi przysługuje prawo do wynagrodzenia w czasie niezdolności do pracy i zasiłek chorobowy. Osoby ubezpieczone – płacące składki – zachowują wtedy prawo do 80% wynagrodzenia, ale nie jest to kwota podana w umowie o pracę. Jak określić wysokość zasiłku chorobowego? Czytaj dalej ›