Dział księgowości jest bardzo ważną częścią każdego przedsiębiorstwa. Wszystkie transakcje finansowe mogą być udokumentowane. Firmy mogą jednak skorzystać z dwóch różnych możliwości, czyli posiadać wewnętrzny dział księgowy lub też nawiązać współpracę z firmą zewnętrzną, która będzie odpowiadać za sprawy księgowe. Wielu przedsiębiorców zastanawia się, które rozwiązanie jest korzystniejsze: wewnętrzna księgowość czy też biuro księgowe. Warto przeanalizować za i przeciw każdej z możliwych opcji.
Księgowość własna czy zewnętrzne biuro księgowe?
Tworząc dział księgowy we własnej firmie, należy liczyć się z koniecznością zatrudnienia wykwalifikowanego pracownika, na którym będzie spoczywać odpowiedzialność za finanse przedsiębiorstwa. Księgowy będący pracownikiem danej firmy z całą pewnością będzie znacznie lepiej zorientowany w sytuacji danego przedsiębiorstwa niż osoba z zewnątrz. Jeśli znajdziemy rzetelnego i solidnego pracownika, z całą pewnością będzie on też zaangażowany w sprawy firmy, w której pracuje. Z oczywistych względów posiadanie księgowego zatrudnionego we własnej firmie jest znaczącym ułatwieniem, jednak z drugiej strony koszt zatrudnienia pracownika może znacząco przewyższać opłaty za usługi świadczone przez firmę zewnętrzną.
Księgowość zewnętrzna to przede wszystkim brak kosztów związanych z koniecznością stworzenia etatu i oddzielnego stanowiska dla pracownika. W przypadku małych czy średnich przedsiębiorstw do stosunkowo duży wydatek. W większości przypadków współpraca z firmą zewnętrzną jest zdecydowanie bardziej opłacalna.
Drugim argumentem przemawiającym za skorzystaniem z firmy zewnętrznej jest mniejsze ryzyko związane z ewentualną odpowiedzialnością za nieścisłości. Wówczas odpowiedzialność rozciąga się również na biuro rachunkowe, które w naszym imieniu prowadzi księgowość firmy. Warto jednak zawsze mieć rękę na pulsie i samodzielnie sprawdzać, czy biuro wypełnia swoje obowiązki z należytą starannością — dokładnie tak samo, jak w przypadku pracownika zatrudnionego w firmie.