Dla większości z nas prowadzenie jakiejkolwiek działalności gospodarczej bez wsparcia profesjonalnego księgowego byłoby koszmarem. Samodzielne zmaganie się z urzędem skarbowym, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, sprawowanie pieczy nad płacami pracowników, obsługa kadrowa firmy i wiele innych czynności sprawiłoby, że nie mielibyśmy czasu na obmyślanie strategii rozwojowych i ich realizację. Tak więc księgowi są prawdziwym błogosławieństwem dla każdego przedsiębiorcy, bo zdejmują z niego ciężar rozliczeń i prowadzenia dokumentacji. Jak jednak wybrać właściwego fachowca? Jaki powinien być dobry księgowy, któremu bez obaw możemy zaufać?
1. Musi mieć odpowiednie wykształcenie i wiedzę
Podstawową sprawą jest odpowiednie wykształcenie kierunkowe. Bez tego ani rusz. Dobry księgowy musi mieć skończony kierunek ekonomiczny, najlepiej, jeśli ma stopień magistra, który będzie gwarancją posiadania wiedzy na temat księgowości i ekonomii.
2. Musi mieć doświadczenie
Doświadczenie jest na wagę złota. Z im większej ilości trudnych sytuacji musiał wybrnąć księgowy, tym lepiej jest przygotowany do stawienia czoła wszelkim innym niedogodnościom i problemom. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu księgowy nabywa umiejętności praktycznych, zyskuje pewność siebie, a ta przekłada się bezpośrednio na jego skuteczność.
3. Musi mieć otwarty umysł
W zawodzie księgowego niezwykle ważne jest zachowanie otwartości umysłu. Księgowy powinien cały czas się dokształcać i poszerzać swoje horyzonty. Wymusza to na nim zmieniające się permanentnie prawo.
4. Doskonała organizacja pracy
Specyfika pracy księgowego sprawia, że ciągle ma kontakt z ogromną ilością dokumentów, druków i formularzy, dlatego osoba, która nie potrafi utrzymać porządku w papierach, nie nadaje się na księgowego. Dobry księgowy powinien umieć sam zorganizować sobie pracę tak, aby wszystko było wykonane w terminie.
5. Umiejętność pracy w zespole
Księgowy musi mieć rozwinięte umiejętności interpersonalne. Powinien być osobą, która potrafi współpracować z innymi pracownikami firmy i nie stwarza konfliktowych sytuacji. W kontakcie z klientami powinien być uprzejmy i wyrozumiały, ale równocześnie stanowczy.